×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

27 év promóterként, avagy egy karrier legemlékeztesebb szakaszai - Rácz Félix visszatekintése

2020-06-19 10:32:20 /

Az elmúlt időszakban nagy sikert aratott olvasóink körében az eredetileg a The Ring magazinban megjelent cikksorozat, amelyben korábbi ökölvívók beszélnek karrierjük legjobb ellenfeleiről. Pár hete mintegy kuriózum gyanánt elkészítettük ennek „honosított” verzióját a sportág hazai ikonjával, Kovács „Koko” Istvánnal, most pedig csavarunk még egy kicsit a széria témáján. A helyszín ismét Magyarország, a riportalany pedig a korábbi sikeres promóter, Rácz Félix, aki menedzseri, mérkőzésszervezői szemszögből tekint vissza 27 éves (!) pályafutása emlékezetes eseményeire, gáláira, ökölvívóira.


Leghosszabb mérkőzés kötés:

Szellő Imre - Dennis Grachev. Ennek a párosításnak többször ugrottam neki, mivel Grachev gyakran váltott menedzsmentet és álláspontot. Amikor úgy nézett ki, hogy sikerült megállapodnom, jeleztek, hogy bocsi, mégsem, mert Dennis kapott egy jobb ajánlatot vagy már nem mi képviseljük... De azért a végén összejött és Imi nyert!




Legáldozatosabb:

Nagy János - Julio P. Chacon. Ahhoz, hogy ez a mérkőzés létrejöjjön, eladtam az akkori lakásomat és kocsimat, mivel az argentinok garanciát kértek és ezt már a szerződéskötéskor fel kellett mutatnom, pontosabban letétbe kellett helyeznem, plusz ki kellett fizetnem előre az eseményhez köthető költségeket (világszövetség jogdíj, 6 db. argentin repülőjegy, stb…).

Legkönnyebb meccskötés:

A Kovács Attila - Steve Conway meccs volt. Azt a meccset nagyon, nagyon akartam. Az angol 2006. március 3-án győzte le Misit és kicsivel több mint 1 órával (!!!) a mérkőzésüket követően, már szóban meg is állapodtunk! Emlékszem, Conway menedzserével még telefonon beszéltünk, amikor a csarnokban a Froch - Groenwald címmeccs (az volt az est főmérkőzése) győztesét hirdették ki! (nevet) Nekem utána már csak az IBO-val kellett egyeztetnem és engedélyeztetnem a mérkőzést, ami már a következő hét hétfőn meg is történt. Majd napra pontosan 3 hónappal később (június 6-án) Szolnokon, Kovács Attila ringbe lépett Conway ellen, és egy nehéz mérkőzésen, de Attilának sikerült az IBO világbajnoki címet megszereznie.

Legemlékezetesebb, meghiúsult meccs:

1997. november 15., Dél Afrika, Roberto Duran  - Elekes Tamás meccs lett volna. Ezen a gálán bokszolt Bognár László Cassius Baloyi ellen a WBU kispehelysúlyú címért. A meccs csak azért hiúsult meg, miután Duran akkori menedzsmentjével már mindenben megállapodtam, mert Elekes későn vette észre (utazás előtt pár nappal), hogy lejárt az útlevele és akkoriban 30 napot kellett várni egy újra... Közelmúltban, 2015. május 2-án lett volna a Bedák Zsolt – Leo Santa Cruz mérkőzés, a Mayweather – Pacquiao programban, amit a mexikói-amerikai - a megállapodás aláírását követően- mondott le, csapata javaslatára.

Legfájóbb mérkőzés:

Kalocsai Zoltán - Artur Grigorian meccs. Ezt nem azért írom, mert nyerésre álltunk volna, hanem azért, mert Kacsa azon az estén, profi pályafutása egyik legjobb teljesítményével rukkolt elő, és amiért illetve ahogy végződött a mérkőzés (leszakadt a felső fogsorának a hídja), az nagyon rossz érzés volt. A sérülés teljesen kibillentette Kacsát, nem mellékesen legalább 3 meneten keresztül úgy bokszolt, hogy a fogvédőjébe szorult felső fogsora. Aki már használt ilyet az eltudja képzelni, miről beszélek. By the way, ezen a gálán Pisti iskola boksszal lett (EBU) Európa bajnok.




Legvéresebb meccs:

Dr. Csábi Bettina – Nadya Hokmi WIBF vb címmérkőzés. Kevés ennél véresebb és keményebb női mérkőzést láttam pályafutásom alatt...

Legnagyobb csalódás:

Koczák Sándor – Salim Medjkoune (EBU cím), Nagy János – Jorge Barrios (WBO cím), Szellő Imre – Ryad Merhy (WBA cím).

Amit nem sikerült megkötni:

Kovács Attila - Kótai Mihály,

Csábi Bettina – Regina Halmich,

Balogh Zoltán – Takács Zoltán ll,

Akit nem sikerült leigazolni:

Egyértelműen Kovács István!  (nevet) De az élet kárpótolt, mert barátok lettünk és úgy gondolom, hogy amikor ő profi lett 1997-ben, én még nem álltam készen menedzser-promóterként, egy Kovács ”Koko” Istvánra…

Szakmai példakép:

Itt számomra csak egy név jöhet szóba, és az nem más, mint Bob Arum.

Kedvenc szervezett meccs:

Ha egy TOP 20-at kellene összeállítanom, akkor a következő meccsek biztos benne lennének. Mindegyik másért…

Balogh Zoltán – Takács Zoltán,   (Magyar-bajnoki)

Mészáros András – Nagy Zsolt,   (WBO interkontinentális)

Kovács Attila - Mamadou Thiam,  (WBA kontinentális)

Bozai Gyula - Tóth Tamás l,

Bacskai Balázs - Harcsa Norbert,   (Magyar-bajnoki)

Egedi Renato  -  Davyd Horokhovets (WBO Ifjúsági VB cím)

Kedvenc eseményed:

Pályafutásom alatt 147 eseményt szerveztem és ebből úgy 40-45 volt teltházas. S bár sok olyan volt, ami valamiért emlékezetes volt, pl. a Nagy Jani – Julio P. Chacon, Csábi - Miló, Erdei búcsúmeccse vagy a Szellő – Grachev, mégis kettőt emelnék ki.

Elsőként 1993. március 11., Szekszárd (Városi Sportcsarnok), ez a rendezvény adta meg számomra a kezdő löketet (itt kb. 2.500 néző lehetett) és fergeteges hangulat, jó kis meccsek voltak a rendezvényen. Másodikként valamiért a 2004. április 17-i, Főnix Csarnokban, (Debrecen) szervezett esemény. Frenetikus hangulat, remek közönség és közel 8.000-en voltak a helyszínen (!!!) A programban sok helyi ökölvívó volt, plusz Nagy János, Csábi Bettina, Miló Viktória. Felejthetetlen…

Legnagyobb meglepetés:

Több is volt. Elsőnek  a Szakállas Ferenc – Samir Cherrad meccset említeném, ahol a francia 20-1-0-ás mérleggel és EBU ranglistavezetőként lépett szorítóba. Feri azon az estén brillírozott és tanári ökölvívással győzte le otthonában a gallt egyhangú pontozással, 8 menetben.

Említhetném még a Bognár László – Michael Gomez, WBO interkontinentális meccset is, ahol Bogesz egy nagyon taktikus boksszal egyszerűen ”kivégezte” (tko 9) az akkor joggal nagyon népszerű angolt.   

De mégis a szívemhez legközelebb, a Szabó Lóránt - Jason Matthews meccs áll. Erre a meccsre ketten utaztunk ki, én álltam a sarkában. Lórinak már a mérlegelésen problémái voltak, mert jóval a megengedett súlyhatár alatt volt. Középsúlyú címmérkőzés volt (72.5kg) és ő épphogy nagyváltóban mért be (69.9kg-ban). Kb. 1 liter vizet és nem tudom már hány süteményt ”tuszkoltam” bele úgy félóra alatt, hogy elérje a megfelelő súlyt. (nevet) Ez az ökölvívásban, főleg címmeccs esetében azért elég ritkán fordul elő... Ma már, 22 év elteltével (a meccs 1998-ban volt), elmondhatom, hogy Lóri akkor épp egy magánéleti válságon ment át, és ez erősen hatással volt úgy a hangulatára, mint persze az étvágyára… (nevet)

A meccs sem kezdődött  túl jól számára. Rögtön az első menetben padlóztatta az angol, majd a következő 3 menetben még egyszer számoltak rá…

Lóri viszont az 5. menet közepétől magára talált, megtáltosodott és megtudta csinálni azt, amit kértem tőle a sarokban. A 6. menetben tko-val győzött, miután a bíró beszüntette a mérkőzést, az akkor még veretlen (16-0-0, 14 ko/tko) angol Jason Matthews ellen.

Ezzel a győzelemmel Lóri megszerezte a WBO interkontinentális övet. Óriási szívről és akaratról tett tanúbizonyságot!

Kedvenc magyar ökölvívód:

Több is volt! (nevet)


2020. június 19., Rácz Félix - profiboksz.hu

Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

Nekem furcsa, hogy Félix nem említi sehol Gálfit...

    2020-06-22 12:31:15

@gatox: Léteznek sportiskolák is,csak nem bunyóban,megint oda lyukadunk ki hogy nincs aki finanszírozza.

» robhalford   válasz erre
    2020-06-22 08:33:11

Vanes Martyrosin is magantanulo volt hogy a boxra tufjon koncentralni. Ojutott eszembe most mikor 1 mecs elott kiirtak.rola infokat

» felix trinidad   válasz erre
    2020-06-21 14:41:51

@robhalford: valóban jártak, de akkor még nem napi 8-10 órát. volt idejük edzeni.

    2020-06-21 11:49:45

nem gondoltam volna, hogy akár egy boksz oldalon olvasok valaha ilyet, hogy a gyerekeknek nem iskolába kellene járniuk, hanem ökölvívni. :D ez egy vicc.

    2020-06-21 09:22:16

@gatox: kokó meg madár is járt iskolába,így ez rossz példa.

» robhalford   válasz erre
    2020-06-21 09:05:55

Egyetértek.Talán még annyit tennék hozzá,az uram -bátyám viszonyok se javítottak a helyzeten.Persze máshol sem pl magyar foci :) Mindenhol van ilyen de ahol megkövetelik a komoly teljesitményt ott kevésbé működik.(Remélem nem voltam félreérthető.)

» potyi78   válasz erre
    2020-06-21 08:03:06

@gatox: Leírtad: nincs reklámarc.

Ahhoz hogy legyen, legalább egyet ki kéne nevelni. Egy olyat, aki példát adhat a gyerekeknek. Lehet itt bármilyen tehetséges egy gyerek, elkallódik, mert az eredménytelenség és a pénznélküliség elveszi a kedvét. Ez van...

    2020-06-21 06:54:00

@csiga: ez amit írsz ez igaz. de! ez csak a második lépés. az első lépés az hogy a fiatal kedvet kapjon a bunyóra és lemenjen a terembe. legyen ideje edzeni. a keresztfiam délután 4-5 óráig suliban van aztán meg tanul otthon. hogy tudna így bármit is sportolni rendszeresen? sőt versenyszerűen?
tavaly nyáron árnyékoltam a kertben, látta a keresztfiam és kedvet kapott a boxra. lejött a garázsba és szinte az egész nyarat edzéssel töltette (heti 3-4 alkalom). jól is ment az edzés csak aztán jött szeptember és ment a levesbe az edzés. így hogy akarunk boxolókat ha azt akarják hogy minden gyerekből einstein legyen?
hiába a pénz ha nincsen lehetőség annak akitől a sikert elvárjuk? ez kb. olyan hogy nyomom a gázt és a féket és nem értem hogy miért nem megy a kocsi 200-zal?
valljuk be: nincsen nagy keletje a boxnak. nincs reklám és reklámarc akivel ma lehetne kedvcsinálni ezt a sportot. csak nézzünk szét hogy mi a helyzet a mai magyar amatőr és profibox háza táján. az amatőrben a balhé és eredmény nuku. a profi szinte csak statjavra jó. akkor menjen el pofozógépnek a gyerek? semmi vonzó nincsen ma a magyar boxsportban. és ez kinek a hibája? mindenki döntse el saját maga.

mi lesz a folytatás? hátha így haladunk akkor szépen meg fog szűnni az a sport ami régen dicsfénnyel árasztotta el az országot. adja Isten hogy ne legyen igazam!

    2020-06-21 06:42:43

@gatox: A magyar boksz sikertelensége nem a pénzen vagy a tehetségen múlik, hanem azon, hogy ezt a tehetséget nem tudjuk pénzre váltani. Már leírtam párszor, megteszem most is:

Szakítani kéne végre az őskövület edzőkkel, az őskövület módszereikkel és hozni olyan külföldi utánpótlásedzőket, akik már értek el eredményt az amatőrbokszban nemzetközi szinten. Az összes itthoni fiatal edzőnek megadni a lehetőséget, hogy kimenjen tanulni olyan országokba, ahol a boksz sikersportágnak számít. Nincsenek túl messze ezek az országok...

    2020-06-20 21:16:04

@Elephant: "megvannak az eredményei" így van. és hogy vannak eredményei az a versenyzőin is múlott. hiszen ha nincsen jó bunyós akkor eredmény sincsen. sajna ma ez a helyzet. nincsen jó bunyós nincsen eredmény sem.
régóta már kokon és madáron rugózunk és nosztalgiázunk, bedák palika eljutott címmeccsig 2 szer is de mind a 2 szer bukott. szellő imre már az első komoly akadály nem vette. mi lesz a folytatás?
ennyi pénzünket egyik politika sem ölte a boxba mint a mostani, de eredmény sehol. tehát nem a pénzen múlik az eredmény hanem belül az agyban és a szívben. abból ma magyarban kevés van. lusták és elkényelmesedtek a mai fiatalok. és ha előre nézek akkor nem látom hogy ez a gondolkodás gyökeres változás venne. addig csak nézzük az ukrán, az orosz, a lengyel és a többi volt szoci országbeli bunyósok sikereit sopánkodva.

    2020-06-20 20:32:59

@robhalford: a magyar országos bajnokságon nem 30 éves meglett emberek (hanem huszonévesek) indultak. ők ma magyarország ökölvívó krémje. akik életük legjobb formájukban vannak.

7-8 éves tehetséges kissrác aki tehetséges? na ezt honnan lehet megállapítani? abban a korban még nincs meg az a mozgáskoordináció és a többi adottság ami kell egy profi bunyóshoz.
de mondjál nevet -ha tudsz- mert az kell nekem és minden box szerető embernek.

    2020-06-20 20:24:50

@gatox: Miért te ismersz tehetséges 7-8éves kissrácokat?
Lwhet hogy egy lépcsőház pincéjében ügyesen püföli a zsákot egy kissrác,ki tudja,de mivel nem fogja senki felkarolni,nem is tudhatunk róla hogy létezik,így már uno?
Vagy te kikre gondoltál 30éves felnőttekre?

» robhalford   válasz erre
    2020-06-20 19:24:28

@gatox: Én annyit hozzátennék ehhez hogy
Én nem ismerek ma olyan boxolót az országban aki megérdemelné hogy Félix menedzselje.

Nem látok bele ebbe a bizniszbe. Lehet hogy a valóságban könnyebb munka ez mint hiszem. Azt se tudom hogy mi az első lépés amit meg kell tenni egy meccs megszervezéséhez. (És biztos nem egy 4 lépéses folyamat...)
De én az évek során amikor felmerültek bizonyos nevek Rácz Félix körül, mindig csak néztem hogy "ez most hogy?",
"Ez most mi?".

Nyilván nem lehet összehasonlítani az említett Arummal, vagy mondok egy másik hülye példát Don Kinggel, mert teljesen más univerzum.
De valamit biztos hogy jól csinált illetve csinál Rácz Félix.
Én már egyszer írtam itt egy olyat hogy nekem nagyon unszimpatikus a feje, de az amit melóba letesz attól én le vagyok döbbenve.

Neki megvannak az eredményei...
És azt gondolom hogy tényleg nincs ma az országban olyan bunyós aki méltó lenne arra hogy vele dolgozzon.
Régebben azért voltak. Vagy legalábbis közelebb jártak hozzá.

» Elephant   válasz erre
    2020-06-20 17:52:02

@robhalford: nem értelek: azt mondod hogy vannak, aztán azt mondod hogy nem tudod hogy vannak-e, akkor most vannak vagy nincsenek? és honnan tudod hogy vannak ha nem tudod hogy vannak-e?

    2020-06-20 17:39:29

@gatox: Nem nevesítve,mert nem tudom,de biztos hogy vannak,de ha vannak is nem tudhatunk róla,mert ilyen körülmények között nem viszi semmire,így ez az ördögi kör be is zárul.

» robhalford   válasz erre
    2020-06-20 16:47:19

@kovban: Értem amit mondasz,fradista vagyok,járok meccsekre,személyesen a hangulat nem visszaadható,de ettől még a fradi sem közelíti meg az európai szint aljást sem sajnos.

» robhalford   válasz erre
    2020-06-20 16:45:45

@robhalford: "vannak tehetségek" kikre gondolsz?

    2020-06-20 14:31:37

Azért az sokat mond, hogy Bob Arum a szakmai példaképe. Most valahogy nem látom itt a sok Arum fikázót.

» kovban   válasz erre
    2020-06-20 14:11:53

@robhalford: Nem erre gondoltam, amikor azt írtam, hogy nem értek egyet. Én elég sokszor elmentem Félix gáláira, és őszintén mondom sosem bántam meg. Ez igaz az uccsó gálákra is. Persze tudom a hardcore-nak ez nem elég, de azért sztem jók voltak. Ezért gondolom, hogy a semmitől azért ez sokkal jobb volt :). De ez abszolút magánvélemény.

» kovban   válasz erre
    2020-06-20 14:07:36

@gatox: Szerintem meg vannak tehetségek,csak senki nem fog befektetni abba hogy sikeres amatőr majd profi legyen.
Félix feltette a házát meg az értékeit egy meccs érdekében,de Félixből csak egy van,más ezt nem fogja megtenni,ő sem ebből élt,sok gálát örült ha nullszaldósra kihozott,tudta mikor kell abbahagyni,egyelőre megjósolhatatlan mikor lesz nálunk profi élet,akikből lehet az most nagyjából még gyerek,ezt megvárni pedig nincs ideje sokaknak.

» robhalford   válasz erre
    2020-06-20 12:35:11

@kovban: Nem kell,ez csak magánvélemény,Félix kihozta a maximumot magyar profi ökölvívásból,de ez a maximum is elég gyenge volt.
Kapcsolatok "segítségével"történt ranglista helyezések,gálák előtti héten még ellenfelek sem voltak ismertek,félig üres/tele?/ tornatermek,egyetlen húzónév,aki vilik hátán lépkedve menedzseltek,majd azonnali bukása egy másik ismeretlen ellen,ezeknek nem sok értelme volt.
Ennél még az albán profi boksz is nagyobb érdeklődést kelt/sic/.
Az egész milliő olyan tipikusan magyar volt,de valahogy az amatőr bunyó elméleti megszűnésével párhuzamos volt a profi élet kihunyása is.
Talán majd egyszer,de addig sok mindent helyre kéne rakni.

» robhalford   válasz erre
    2020-06-20 12:30:11

nehéz. ez a szó jutott az eszembe amikor félix munkájára gondoltam. nehéz mert ma az egész világon kevés az igazán jó, tehetséges és szorgalmas bunyós. ezek nélkül pedig a gálák és a ézőterek nincsenek megtöltve rajongókkal. mert igazából mindenki egy alira egy jonesra egy tysonra vár és közben csak olyanok jönnek akiket ezek a legendák szarrá vertek volna. tudom én is hogy a: vakok között a félszemű is király, de mi nem őrájuk várunk hanem valódi tehetségre aki miatt hajnal 3-ig fenn maradunk és másnak 6000 hozzászólást nyomunk itt és más oldalakon a kiütése és a mozgása miatt. mert jó nézni a bunyóját és jó nézni a mozgását.
ma az a generáció aki a top boxot kellene hogy képviselje az inkább pötyög a számgépen és lóg a haverokkal. és a szomorú hogy tuti hogy tele van a világ tehetségekkel csak nem akarnak bunyózni, mert fáradságos és izzadságos egy meló.
ezért is nehéz félix és a többi promóter dolga mert ma a gymekbe nincsen annyi tehetség mint anno volt. akik vannak azok meg (tisztelet nekik hogy meccselnek) nem váltják meg a világot, őmiattuk nem leszek fenn hajnal 3-ig és nem várom körömrágással a meccsét. magyarországon meg főleg nincsenek. ezt tapasztalatból mondom mióta az idén kint voltam az országos bajnokságon. akik ott bunyóztak -egytől-egyig- nem alkalmasak a profinak.
a fazékban van leves és van hús is. csak azt a húst a nagyágyuk veszik ki és ők eszik meg míg mi marad a kicsiknek? a leves. abból pedig nem lehet jól lakni. várható volt hogy előbb-utóbb bedobja a törölközőt félix mert a zászlóshajóját (szellő imrét) kiütötték és így vége lett a szépen felépített karrierjének.
és ha előre nézek csak azt látom nincs utánpótlás akit lehetne menedzselni. akoor meg miért is ölje bele a milliót és minek is ülje az idegeit a versenyzői miatt.
de! én biztos vagyok benne hogy félix nem fog eltűnni és fogunk mi még hallani róla és a sikereiről (amit szívből kívánok neki!).

    2020-06-20 07:18:33

@robhalford: “Ami az utóbbi években profi ökölvívás néven ment nálunk,annak nem sok értelme volt.
Annál jobb a semmi.”

Ezzel speciel nem értek egyet.

» kovban   válasz erre
    2020-06-19 22:14:59

@csiga: Nem tudom rossz e hogy megszűnt.
Ami az utóbbi években profi ökölvívás néven ment nálunk,annak nem sok értelme volt.
Annál jobb a semmi.

» robhalford   válasz erre
    2020-06-19 21:38:44

@Sarkozi Robert: "Tehetseges bunyosaink lennének,". kikre gondolsz?

    2020-06-19 19:59:54

@csiga: Sajnos ezzel nehéz vitába szállni. Tehetseges bunyosaink lennének, de egyszerűen hosszútávon nem tudják eléggé vonzóvá tenni bokszot szamukra, annyira lent van a sportszakmai színvonal, es ez addig nem is fog változni addig amig nem sikerül végre előmozdítani a posztkommunista életszemléletű embereket a pozíciójukból.

» Sarkozi Robert   válasz erre
    2020-06-19 15:39:31

Ezzel, hogy Félix kiszállt, meg is szűnt a profi boksz Magyarországon. Amatőr meg évek óta nincs...

    2020-06-19 14:58:56

"Legáldozatosabb:

Nagy János - Juan P. Chacon."

szerencsétlen Chacon már 20 éve is Juan volt a magyar médiában, meg most is, amikor valójában Julio.

    2020-06-19 13:43:10

Nekem hianyozni fog a Magyar sportbol

» Jersey Joe   válasz erre
    2020-06-19 13:36:03

kíváncsi lennék hogy ki volt a legnagyobb csalódás (negatívan és pozitívan) a magyar bunyósok közül? és miért?

    2020-06-19 12:54:29

Eladta a házát, meg a kocsiját a Chacon meccsért. Az nagy.

» drmatesz   válasz erre
    2020-06-19 12:31:11

@leibigabi: Az ötletgazda és a fő kivitelező is Félix volt, övé az érdem :)

    2020-06-19 11:56:10

Én nem tudom, hogy ki állította össze ezeket a kérdéseket, de mindig ezek az apró részletek pl ami összeállítja a nagy képet :) Gratulálok neki!!!

» leibigabi   válasz erre
    2020-06-19 11:53:07
Ugrás az oldal tetejére